lundi 6 juillet 2009

J. Nalis : INSTRUCTION AU GRAND PÉCHEUR.

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Encore un exemple de cette vocation moraliste de notre auteur ciotaden du XVIII ème siècle, l'intérêt dans cette poésie chantée, est de voir quels furent les moeurs dévoyés de cette époque..., bien peu de choses de nos jours..., mais aussi est surtout l'état de la langue dans cette région de la Provence...!


Ce fatalisme serait il à mettre sur le fait de la dureté de vie en bord de mer ??? Sur la tradition maritime à une croyance renforcée en les dogmes de l'église ??? Ou bien plus simplement à une resistance pour contrecarrer une règle de vie en pleine mutation ???

Quand on lit ce texte, l'on y sent des recettes de jansénisme, alors à la mode, le tout à la sauce provençale... Je vous laisse vous faire un avis!

Mondrian : la pureté & la simplicité du monde


INSTRUCTION AU GRAND PÉCHEUR

Sur l'air : A Mama je meurs d'envie , ou, ça la pounchou de l'Eisadou.

Pecadou la mort s'aprochou,
Ven ver nous tout en galoupan,
Hélas! bessai deman ,
L'argen qu'as din ta pochou,
Servira per ana croumpa,
Toun propre susari,
Et lou necesari ,
Per t'enveloupa

Quan de gen de toute sortou,
An vesi lou matin soun cor,
Qu'avan miejour soun mor,
Près, vo yun de sa portou ,
Quan d'aoutre gayard, gras & gros,
Dedin sa demorou,
Vo n'isten deforou,
Soun mor lou tantos.

Plusieurs an perdu la vidou !
Après s'estre coucha counten,
Din soun yè tout dourmen ,
La mor es unou hardidou ,
Oou mitan d'unou armadou a près ,
Lou fier Olophernou ,
Et sensou lanternou ,
De nuich la surprès.

Ellou n'a prés, mai de quatre ,
Din lei bras d'un objet flatour ,
D'aoutre en parlan d'amour ,
Oou foou , vo fu de tiatre ,
Lei Amnon & lei Baltazar,
An controu unou taoulou
Perdu la paraoulou,
Soun mor plen de car.

Jesabel reinou cruellou ,
Ce vesti manificamen,
Mès de flour din soun cen ,
Ce fardou, ce fai bellou,
Piei ce mès en fenestrou ancin ,
D'abord qu'ès plaçadou
Es preciptadou ,
Et gitadou ei chin.

Aquestou Villou ès petitou.
Mai lou noumbre n'és pa pichoun ,
Dei persounou que soun,
Mortou de mor subitou ,
S'avieou près sei noum su lou chan ,
Te farieou ben veire ,
Ce me vos pa creire ,
Qu'ès tour a fe gran. ,

Moun cher , més te din la testou ,
Qu'à la mor rès poou resista,
Refourté de quita,
Tout ce que Dieou detestou ,
Siegues plus injuste, envious ,
Afrountur, avare ,
Insoulen , barbare,
Traite, vicious.

Siès Christian la Fè t'assurou ,
Que jamai lou Ciel s'ouvrira,
Per quaou se troubara,
En mouren l'amour impurou ,
Vai doun ben la tieounou lava ,
Dèmandou à Dieou graçou ,
Suit dei sant la traçou,
Ce te vos soouva.
De ta vidou deregladou.

Fai couneisse que siès facha ,
Siegues plus déboucha,
Bates plus tant l'astradou,
Ten te yun dei mounden plesi,
Evitou lei lagnou,
Quitou lei coumpagnou,
Que t'eres choousi.

Arou fai te vioulençou ,
Repoussou lei tentatioun ,
Matou tei passioun,
Sert te de la prudençou ,
Ren, & leou tout ce qu'ès pa tieou ,
Suie ta counciençou,
Boutou ta siençou,
A plaire oou bon Dieou ,

S'istaves mai de, te rendre ;
Passariès per un estourdi,
Siès segur, te lai di,
Que la mor te paou prendre,
A toutou hourou encarou en tout yo ,
Quan fas ta goustadou ,
A la proumenadou ,
A la dansou , oou geo.

Ce n'as pa fa penitefnçou ,
Lorsque tu vendras à rnouri,,
Ter lou malin esprit .
Saras en diligençou ,
Din l'infer maougra tu , pourta ,
Mes à la cadenou,
per soufri la penou,
De l'éternita.

Dîn aqùel afroux abime ,
Miserable tu te diras ,
Que siés ista matras,
De groupi din lou crime,
Mai per lors inutilamen,
Versaras de larmes ,
Saras din d'allarmes ,
Éternellamen.

Vai ten din la solitudou ,
Legis yè souven ma cansoun,
Demandou à Dieou perdoun ,
A sa Mérou unou ageudou ,
Lou bon Dieou se laissou touca ,
Et d'abord perdounou ,
Aquelou persounou, ,
Que voou plus pecca.

J. Nalis circa 1770
La Ciotat

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