dimanche 18 juillet 2010

Alan Broc : Considérations autour de Teoudor Aubanel & Charles d’ORLEANS (1394-1465)

.



Dinc uno charrado internet en pichou coumitat, avio dït un cop inoucentomen que troubabi la lengo franceso prou laido e plô fado.

Acò avio aciptat Jean Laffitte que semblo milita mai pel francés que pel gascou. Faguè també l'errour de creire qu'hou dizioi per ideoulougìo, quand fazioi pas qu'uno apreciaciou estetico : "de gustibus non disputatur" coumo vézi escrit pertout, amai se pensi que i o uno errour de declinasou.

Mas lou francés del sègle XIV-XV m'encanto ammé sas ditoungos AU e sei nasalisacious coumo en bretou. Per esemple "le front" se prounoùncio / lë frô -n/ cò's dïre ammé la nasalisaciou coumo uèi, mai la counsouno.

I o també lou OI que se prounoùncio WE.

L'astre, qu'es lou noum que Diéu se douno quand trabalho anounimomen, l'astre fai que mi dous pouetos francés preferats sou justomen d'aquelo epoco, Villon e Charles d'Orléans.

Quand avio dez ons, i o dous pouemos que m'impressiounèrou terriblomen e que me beilèrou lou goust di pouetos.


0+0+0+0+0+0+0


Un èro d'Aubanèl, lou torni bouta, cò's un sounet. Es dounc plô court:




AVANS LA NIUE

La trenco sus lou còu l'ome arribo au lindau,
la femo, dóu jardin torno em' un plen
E li bèsti à la font van béure e li chatouno
Querre d'aigo un bro clin subre l'anco redouno

La pinedo, à l'errour, sèmblo un negre vantau,
(à l'errour = al galabru)
Un grand fiò rouginèu fai trelusi l'oustau;
Dourmihous, lis enfant soupon d'uno poutouno,
Vers la jasso à moulouns lou troupèu s'acantouno.

Crits di pastre afouga, japa di chin courriòus,
Dindin d'esquerlo au còu dis aret embanaire,
Bèlamen sènso fin dis agnèu e di maire.

Lou Bouié Celestiau dins lou cèu joung si biòu,
Di dos mans, Diéu amount, d'estello ei samenaire,
Alor, ébri d'amour, canton li roussignòu.


Teoudor Aubanel





0+0+0+0+0+0+0





Lou segound dizio cò:

"En agachant vers lou païs de Franço,
Un jour fouguè, à Dovres sus la mar,
Me souvenguè de la dóuço fizanço
Qu'avio souvent al dït païs troubat,
E coumencèi de cor à souspira
Per lou grond be que de sigur m'o fat
De veire Franço que moun cor dèu eima.




En regardant vers le païs de France

(Demourè presounier 25 ons en Anglo-Terro)

En regardant vers le païs de France,
Un jour m'avint, a Dovre sur la mer,
Qu'il me souvint de la doulce plaisance
Que souloye oudit pays trouver ;
Si commençay de cueur a souspirer,
Combien certes que grant bien me faisoit
De voir France que mon cueur amer doit.

Je m'avisay que c'estoit non savance
De telz souspirs dedens mon cueur garder,
Veu que je voy que la voye commence
De bonne paix, qui tous biens peut donner ;
Pour ce, tournay en confort mon penser.
ais non pourtant mon cueur ne se lassoit
De voir France que mon cueur amer doit.

Alors chargay en la nef d'Esperance
Tous mes souhaitz, en leur priant d'aler
Oultre la mer, sans faire demourance,
Et a France de me recommander.
Or nous doint Dieu bonne paix sans tarder !
Adonc auray loisir, mais qu'ainsi soit,
De voir France que mon cueur amer doit.



ENVOI

Paix est tresor qu'on ne peut trop loer.
Je hé guerre, point ne la doy prisier ;
Destourbé m'a longtemps, soit tort ou droit,
De voir France que mon cueur amer doit.


.

Aucun commentaire: