samedi 12 décembre 2009

Albert de QUINTANA I COMBISAL : CASTELL DE MONTGRI ! - 1868

.

Pour en savoir plus sur l'auteur, contemporain de Mistral cliquez sur ce lien



0+0+0+0+0+0+0


AL CASTELL DE MONTGRI !

Castell, castell que guaytas la plana ampurdanesa,
Tu que, en. despit dels segles, pregonas sa grandesa,
Tu que las armonias ascoltas de la mar,
Y llamps y tremontanas seré los veus passar ;
Al trovador que canta, enniua en tas murallas....
Selvatges cantarellas seran las presentallas,
Los lais de amor que t'donga, rugitsenmatzinats... .
JO CANTO LAS ABSOLTAS DE NOSTRAS LLIBERÏATS !

A cada cambra teva, jo fai gravaré una histôria ;
A cada pedra rônega, un ram de nostra glôria ;
A cada trist marlet, la sombra de un grau rey...
Y en mitg de tots, del poble la sâbia, antiga lley.
Desprès ab mars de llàgrimasjo tornaré a esborrarlas.. .
La forsa y lo mal dret, un jorn, vingué à cremarlas :
Sens ellas que es la pâtria?... Oh! fills degenerats'
JO OS CANTO LAS ABSOLTAS DE VOSTRAS LLIBERTATS !

Veniu, sombras magnànimas dels Berenguers, d'en JAutne :
De vostres màrbreas tombas alsarvos avuy plàuœe!...
Aixécat tu, n'Anfos y Père '1 de Muret!....
Portau entre las mans lo llamp del cel per fuet,
Cridau dels avis morts la multitut inmensa,
Veniu! y à vostres nèts, pajesos de remensa,
Fuetejau corn l'aire las negras tempestats....
JO 'LS CANTO ABSOLTAS A VOSTRA LLIBERTAT !

Oh ! fuig, viventa crônica que guardo en la memôria.
Vergonya sols y oprobi té la œoderna historia ;
Ta llum eniluernadora no vull en mon recort....
Plagués à Dèu per sempre que '1 pensament fôs mort !
Lo amor de pâtria apaga lo cant de la sirena ;
La mare de tants héroes rossega vil cadena ;
Las feras famolencas roségantli '1 costat....
CANTEM, CANTEM ABSOLTAS A NOSTRA LLIBERTAT !

Botxins de nostra pâtria ! de vostre honor en mengua,
Deixau la cambra lùbrica y ns' tallareu la llengua !...
Dels avis, rovellada, la espasa en terra jau...
La escombra y la filosa donaunosia, si os piau :
De timida donsella durem la vestimenta ;
Lo llit de la ramera sepultara la afrenta,
Que los bordells no ténen ni pâtria ni passat !....
JO 'CANTO LAS ABSOLTAS DE NOSTRA LLIBERTAT!

Castell, castell que guaytas la plana ampurdanesa,
Jo vull cremar la fâbrica padrô de ta grandesa.
En mitg tas flamaradas jo vull també cremar:
Las cendras escampadas pels aires, per la mar,
Lliures per sempre mes, dirni la tramoutana....
Que '1 Dèu del cel m'ascolte !... oh ! rassa catalana !
Poble, si no t' despertas, Oh! poble renégat!....
ETERNAMENT LA TOMBA GUARDE TA LLIBERTAT !



Albert de QUINTANA Y COMBIS.
Toroella de Montgri, 5 juay de 1868

.

Aucun commentaire: