vendredi 28 août 2015

Peireto Berengier : Lu de Clapiers, marqués de Vauvenargo





,Lu de Clapiers, 
marqués de Vauvenargo



« Un livre bien neuf et bien original 
serait celui qui ferait 
aimer de vieilles vérités. »



Lu de Vauvenargo neissiguè à-z-Ais, lou 5 d’avoust 1715, dins uno famiho que tenié sa noublesso despièi lou siècle XIV, d’un conse de la vilo d’Iero. Mouriguè à Paris lou 28 de mai 1747. Escrivan, mouralisto e afouristo de lengo franceso fuguè, coume noumbre de sis aujòu, un grand Prouvençau que ié devèn un oumenage pèr lou tricentenàri de sa neissènço.

Tiravo d’uno famiho noblo mai pas di mai drudo que soun paire, pèr se douna tout à sa vilo de-z-Ais dóu tèms de la pèsto, avié proun neglegi sis interès persounau. Sis estùdi au licèu de-z-Ais fuguèron simple. Ges de latin, ges de grè pèr sis Umanita que la malautié ié avié fa empache. Acò marquè soun caratèro. Deguè quita lou coulège, se dounè alor à la leituro e se faguè soun educacioun dins lou mitan causi de la noublesso sestiano. Tout jouine, emé sis ami, coumencè de « pensa ». Mai, curious e viéu, s’avisè lèu que lou velout de l’aristoucracìo e dóu bèu mounde escoundié frejour e reservo. Cercavo de justiço aquí mounte troubavo que mesprés dóu merite vertadié e bèu-bèu i pouderous. 
Sèmpre que mai malaut, deguè quita la vilo pèr l’austère castèu famihau de Vauvenargo. Urousamen, Ventùri segnourejavo proche que lou pivelavo.
Es aqui, dins la biblioutèco dóu castèu, que se faguè de l’obro de Plutarque e de Senèque, dins uno traducioun franceso. 

D’à cha pau se requinquè e coumencè d’escala Ventùri, deguè pamens renouncia, urous d’agué assaja !
En fin finalo, faguè militàri, dès an de tèms, dins li campagno de Poulougno, d’Itàli, de Bouhèmo e tournè pièi à la vido civilo em’uno cambo macado d’èstre estado gelado. Mau-grat acò e la picoto de soun enfanço que lou leissè maca e quàsi avugle, jamai se plagneguè.
Un cop agué quita Prouvènço pèr l’armado ié revenguè quàsi jamai. Ni lou castèu, ni la vilo, ni la famiho o lis ami lou poudien reteni long-tèms. Sis idèio sus l’egalita agradavon pas à soun paire ni soun goust pèr lou mounde de la literaturo, e l’incoumprenesoun s’istalè.

Mountè alor à Paris qu’avié 30 an. Ié menè uno vido retirado dóu mounde, qu’avié pas li mejan de soun goust di liberalita e de la proudigalita. Aguè quàuquis ami causi coume Jan-Francés de Marmontel e Voltaire que se jougnè à Mirabèu (lou paire) pèr lou buta se vira vers la literaturo e l’escrituro. Soun amista emé Voltaire es uno di mai marcanto dóu siècle XVIII. La Cour de Louvis XV lou deçaupeguè, ié fasié reproche de soun egouïsme, de ço que vesien pas la misèro dis autre, ni li talènt, ni li vice. Avien d’iue que pèr si soulo persouno… e touto la soucieta seguissié parié. Vauvenargo se ié pousquè pas afaire, vesié pas la realita de soun tèms emé, pèr eisèmple, lou reviéure filousoufi.

En 1745 quitè z-Ais e en 1746, publiquè, anounime, uno Introduction à la connaissance de l'esprit humain seguido di Réflexions e di Maximes. Pèr acò faire, avié représ de noto de jouinesso. Sa filousoufìo èro simplo : en se couneissènt miés, poudrian veni meiour e mai urous. Jouine que jouine, èro esta amadura pèr la malautié e restavo fisançous mau-grat la frivoulita de soun siècle XVIII.
Voltaire que ié fasié fisanço lou butè mai à reprene l’oubrage pèr n’en faire un grand libre. Vai ansin que l’ajudè pèr l’estile e ié faguè supremi mai de 200 pensado. Malurousamen, lou libre pareiguè en 1747, soulamen après la mort de Vauvenargo. Lis abat Trublet e Seguy dounèron aqui  l’edicioun la mai fidèlo à la pensado  dóu Prouvençau.

Vauvenargo èro dounc dins si 31 an quand mouriguè lou 28 de mai 1747. Aquéli que n’en parlèron lou dison « une âme pure et fière, généreuse et tendre, éprise d'idéal. Un homme au jugement ferme, lucide et pondéré, non dénué de finesse. »
Soun obro, s’es pas impourtanto pèr la quantita, l’es pèr la qualita e l’interès de sis idèio. Mouralisto, filousofe, critico literàri, a leissa d’óusservacioun fino sus lou mounde de soun tèms.
Se fasié de l’estouïssisme mai que de l’epicurisme ço que l’aliuenchavo de La Rochefoucauld, autre pensaire, autre « inteleituau » coume dison vuei…

Li titre de sis obro dison tout lou vaste de sa pensado : Introduction à la connaissance de l’esprit humain, 1746, Réflexions sur divers sujets , Fragments de la seconde édition de l'Introduction, Conseils à un jeune homme Adressés à Hippolyte de Seytres, Discours sur la gloire adressé à un ami, Éloge de Paul-Hippolyte-Emmanuel de Seytres, Discours sur le caractère des différents siècles, Discours sur les mœurs du siècle, Discours sur l’inégalité des richesses, Éloge de Louis XV, Traité sur le libre arbitre, 1744, Sur le libre arbitre, Imitation de Pascal, Méditation sur la foi, Réflexions critiques sur quelques poètes, Fragments, Essai sur quelques caractères, Réflexions et maximes, 1746, Réflexions et maximes posthumes, Dialogues posthumes, Fragments posthumes, Critique de quelques maximes de La Rochefoucauld

Quàuqui citacioun demié li milié que nous leissè, nous faran miés counèisse e belèu miés ama noste marqués sestian, Lu de Clapiers marqués de Vauvenarguo.
« Lou mounde es un grand bal ounte cadun es masca. »ऀ
« Lou pretèisse ourdinàri d’aquéli que fan lou malur dis autre, es que dison voulé faire soun bèn. »
« Quand sentèn qu’avèn pas de que se faire ama de quaucun, sian bèn proche de l’ahi. »
« L’art de plaire es l’art d’engana. » 
Ço que i’a de mai enfetant quand sias pas nascu riche, es d’èstre nascu fièr. »

1715-2015, un anniversàri que se devian de marca. Vauvenargo, un Prouvençau que lou devèn pas óublida.


Peireto Berengier

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Acte de baptème



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