mardi 14 janvier 2014

R. Martano : PÈIRE PUGET À TOULOUN - 1645-1659 e 1668-1679 (3rd Part)


(...)




Segound sejour à touloun (1668-1679)
 
Avans que d’ana plus liuen dins lou debana de la vido de Puget à Touloun, un mot sus l’art de decoura li veissèu e li galèro que vèn di tèms li mai liuenchen de l’Antiqueta. Èro un mejan de recounèisse l’identita poulitico e culturalo de l’equipage dóu navire en mai de la founcioun apararello qu’èron sensa douna li figuro di divinita benfasènto.
Jusqu’en 1631, li veissèu èron la prouprieta de si capitàni, coume li noble poudien leva de regimen que pagavon de si dardèno. Se metien pièi au service dóu rèi quouro n’en avié besoun. Uno proumiero marino d’Estat se coustituïguè pendènt lou règne de Louis XIII bonodi l’amenistracioun dóu cardinau de Richelieu, e à parti d’aqui fuguè à la cargo de l’Estat.
Li capitàni prouvençau fasènt coustruire si galèro e si veissèu à Marsiho pèr de Genouvés, èro pas estounant que lis aguèsson tambèn fa adourna à la modo di navire italian, sènso autro idèio que lou plesi d’aguè de batèu bèn decoura.
Lou 29 de mars 1631, quouro la marino devenguè d’Estat, dóumaci Richelieu, e que revenguè is arsenau de l’entre-teni, uno decouracioun richo e aboundanto sara la marco d’uno grando nacioun fàci à si rivalo. L’esculturo devendra lèu un afaire de proupagando, e Colbert, secretàri d’Estat à la Marino de Louis XIV voudra « faire éclater sur mer la magnificence de sa Majesté » e rivalisa emé li marino angleso e oulandeso. Semblarié, segound Leo Lagrange, que 1639 fuguèsse estado l’annado que l’esculturo navalo fuguè introducho à l’arsena de Touloun e que Micoulau Levray n’en fuguè lou proumier artisan. Sabèn qu’es éu qu’escultè en 1645 lou veissèu la Reine, segound li dessin de Puget.
Dóu tèms de la Foundo, touto ativeta estènt quàsi ineisistanto, li coustrucioun navalo mermèron. La pas revengudo dins lou païs, lou travai reprenguè lèu à l’arsena, travai de coustrucioun e de decouracioun.
Uno letro de l’intendènt de la Marino La Guette à Colbert (12 de jun 1663) douno uno idèio dóu biais de vèire la decouracioun navalo.
« Je prends la liberté, M., de vous faire présenter […]le portrait de la gallere Capitane comme estant une œuvre de vostre ministère plustot que de mes soings.
J’ay beaucoup de regret que le peintre n’a pas esté assez ingénieux pour la représenter aussy belle et aussy magnifique qu’elle se voit icy et qu’elle paroistra dans les portz estrangers. Et s’y j’estois assez éloquent pour vous en faire une véritable description vous advoueriez sans doute qu’elle est incomparablement plus enrichie et plus ornée que ne le représente la peinture. Et mesme le peintre n’ayant sceu faire voir le dedans de la poupe qui est doublé de lambris d’olivier et de bois d’Inde qui représente quantité de fleurs de lys d’or, d’Elles couronnées, et qui ce ferme avec un ballustre doré, on peut dire qu’il a caché ce qui est de plus singulier dans la construction de la gallere.
Enfin, M., j’ay souvente fois souhaitté que vous eussiez pu voir les bastiments qui se sont construits icy depuis que vous avez voullu jeter les yeux sur le fait de la marine, mais particulièremenrt la capitaine et le vaisseau S. Philippe, puisque vous auriez congneu que ce sont deux machines, qui, outre qu’elles seront très-bonnes à la guerre, seront encore propres à faire esclater sur les mers la magnificence de Sa Majesté. »


À Touloun, tre 1663, dous artisto s’óucupavon de la decouracioun di veissèu dóu rèi : l’escultour Levray e lou pintre La Rose. Mai fuguèron pas juja proun abile pèr coumpli li proujèt espetaclous de desvouloupamen de la Marino vougu pèr Colbert. Aquelo magnificènci duvié se manifesta pèr la richesso dis adournamen di veissèu, meme s’aquélis adournamen, trop lourd, trop carga, èron un empache pèr la maniableta di bastimen. En 1667, Jaque d’Infreville, intendènt dóu port de Touloun, sucessour de La Guette, prepausè à Colbert d’apela Puget, à soun vejaire lou mai coumpetènt, qu’avié vist si Cariatido sus lou port tambèn si dessin, pèr prendre la direicioun de l’ataié d’esculturo de l’arsena. Mai aquéu, qu’èro à Gèno, pausè si coundicioun.

ENVOYÉ À LA COUR PAR M. D’INFREVILLE LE 18 JANVIER 1667
Coppie des conditions que le sr Puget sculpteur désire qu’on luy accorde, auant que d’entrer au service du Roy dans son Arsenal à Toulon qu’il a envoyées à M. d’Infreville Intendant.
Premierement
1.– Je voudrois que l’ordre en vint du Roy, ce qui vous seroit facile escriuant en cour, comme necessaire pour la gloire de notre nation.
2.– Je veux êstre considéré non point comme ouvrier, mais comme principal officier.
3.– Je veux donner le dessein de l’architecture du nauire, j’entends tout ce qui est hors de l’eau, ou Euure mort, et que mes desseins fussent suivis de point en point après auoir esté examinez de vos principaux maistres comme Rodolphe, Poumet et Coulom.
4.– Qu’il me sera permis d’enrichir de mes ornemens à ma façon sans qu’on me contredise, soit maistre de hache ou autres officiers.
5.– Qu’il me sera donné un habille homme pour me soulager à ma volonté, auquel on payera un escu par jour.
6.– Qu’il ne sera enuoyé aucun dessein, soit à Monseigr l’amiral ou au Roy, ou tableau, qui ne soit porté par Puget.
7.– Que je ne veux trauailler de mes mains qu’aux modelles, ou desseins du trauail.
8.– Que les officiers n’auront rien à dire, sy je fais trauailler à mon astelier, en marbre ou en bronze.
9.– Qu’on me payera mes gages à 4500l. par année par auance.
10.– Que je ne m’oblige dans le trauail que pour deux ans.
11.– Que sy on bastit fabriques de pierres dans l’Arsenal ou hors de l’Arsenal despendant de la marine, j’en veux estre l’architecte, et en donner les dessains. »

Vai sènso dire que Colbert prenguè mau aquéli coundicioun que marcavon la croio de l’artisto, e tout d’uno mandè Francés Girardon, escultaire dóu rèi, pèr assegura lou travai. Aquéu restè gaire à l’arsena. Pamens lou Royal-Louis èro en chantié e falié bèn pensa à sa decouracioun. D’Infreville aguè l’idèio de faire un councours entre M. Levray, escultour, lou pintre J.-B. de la Rose e un autre escultour, Rombaud Languenu (Raymond Langueneux, o Ramoun Langueneux), qu’avié fa un travai d’esculturo sus bos pèr la catedralo de Touloun. Li proujèt d’aquéli tres artisto agradèron pas à Le Brun, lou proumié pintre reiau, que faguè éu-meme un dessin. Colbert decidè de manda un cop de mai Girardon pèr diregi lou travai de la quaranteno d’oubrié qu’avien à sa tèsto quatre escultour, li Levray paire e fiéu, Ramoun Langueneux e Turaut (o Turreau). Tout anè charmant tant que i’aguè Girardon pèr diregi tout aquéu mounde, mai un cop reparti, se cantè pas la memo cansoun ! Aquest abounde de chèfe amenè lèu de garrouio, e d’Infreville se veguè óublija de tourna soulicita Colbert fin d’embaucha Puget. Ié mandè dos letro, uno lou 10 d’abriéu : « […] assurément on a besoin d’un homme qui aye reputation et crayance à conduire 30 ou 40 personnes de ce mestier qui s’ymaginent en sçavoir autant les uns que les autres. […] », e uno autro lou 21 d’abriéu : « Je prévois que dans peu il naistra de la jalousie entre nos ouvriers ; je feray bien mon possible pour les tenir en leur devoir, mais il est absolument nécessaire d’avoir un commandant comme le sieur Girardon ou une personne de sa suffisance pour conduire un sy bel ouvrage et assujettir les gens de ce mestier, qui ne se gouvernent pas comme les autres artisans, cet art n’estant pas commun et dont le mérite n’est connu qu’à ceux du mestier. » Girardon soustenguè d’Infreville dins sa demando, e après forço tiro-alongo d’un bord coume de l’autre, Colbert diguè enfin de o à d’Infreville que n’en prenguè ate. Dins uno letro en dato dóu 1é de mai 1668, respoundeguè à Colbert :
 « Je feray sçavoir au sieur Puget les intentions de Sa Majesté et feray mon possible pour le faire revenir icy » (Puget èro encaro parti à Gèno). Il y a longtemps que je n’ay eu commerce avec luy, ce qui faict que je ne diray encore rien de la résolution qu’il pourra prendre. Je l’exciteray par toutes sortes de moyens à venir servir icy Sa Majesté et d’y prendre la direction et conduite de tous les sculpteurs. Il en est très-capable et feray en sorte qu’il envoyera les dessins des autres ouvrages à Sa Majesté. »2
Après dous mes de parlamen, l’artisto vouguè bèn óubeï au rèi de Franço. Arribè à Touloun lou 8 de juliet 1668 e intrè au service dóu rèi coume direitour de l’ataié d’esculturo de l’arsena.
Dins aquesto annado 1668, cinq navire èron en proujèt e cinq en coustrucioun, coume lou Royal-Louis qu’èro lou proumié di grand veissèu de prestige di decor barrò que Colbert avié vougu pèr moustra la puissanço reialo, e lou Dauphin-Royal que soun adournamen èro esta mes en councours.
Mai Colbert refusè de douna à Puget la direicioun dóu chantié dóu Royal-Louis coumença en 1667. Amè miés de la fisa à Turreau. Emai mai, descourtés e blessaire, i’ourdounè de manda lou dessin d’uno poupo de veissèu « pour connoistre ce qu’il sçait faire » !


(...)

*+*+*


Aucun commentaire: