lundi 16 mars 2015

Mistral : Pau Areno






Pau Areno 



Fau mouri o vèire mouri. Vès n’aqui un que part, di fiéu cantant de la Prouvènço, lou bon e brave Pau Areno, qu’a fa touto sa vida qu’aquesto causo gènto: metre en lusour e en amour lou païs de Prouvènço, lou perfum de sa terro, la bounta de soun pople, la vertu de soun soulèu. 
Pau Areno, qu’en Antibo es mort lou 17 dóu mes, à Sisteroun èro nascu lou 26 de jun 1843. Ero l’enfant d’un relougié e avié fa si classo au coulège de sa vilo. D’abord mèstre d’estùdi au licèu de Marsiho, pièi à-n-aquéu de Vanves, éu quitè l’Universita en 1865, après qu’à l’Oudeon emé pleno reüssido aguè fa jouga sa pèço de Pierrot Héritier. 
Es d’aquéu tèms qu’em’ Anfos Daudet, quand venien de Paris dins lou courrènt de l’an, s’èro afreira ’mè li felibre de la pleiado avignounenco. Es d’aquéu tèms que nous escrivié: 

- Vous ne saurez jamais combien je vous aime. Il est une heure de matin, mon frère Jules dort depuis longtemps et j’arrive, comme un polisson que je suis, du Cafè de l’Europe où j’ai passé la soirée à réciter des vers provençaux, à dire du bien de vous, d’Aubanel, de Roumanille, de Mathieu et des autres. Si vous saviez combien vos vers et votre souvenir m’aident à porter de lourds ennuis. Je suis exilé, moi, ici, et je serais ridicule si je le disais. J’ai la languisoun de vous, de votre Rhône, de ma Durance, de nos oliviers, de ma vigne et de ma petite sœur. 

Tout Areno es aqui: un eisila que canto soun pantai de Prouvènço. E tambèn espinchas lis tèmo de si libre, d’aquéli libre clarinèu, ferigoula, bounias, que dins Paris i’avien tant fa d’ami e d’amiraire: es toujour de remembranço prouvençalo. Lou celèbre “Jean des Figues”, “La Gueuse parfumée”, li “Contes de Paris et de Provence”, “Au bon 
soleil”, “La Chèvre d’Or”, “Domnine”, etc..., sènso parla dóu rèsto que n’i’aurié ’no mount-joio, an fa de Pau Areno l’incessant apoustòli de nosto patrìo anado, qu’éu n’en cuiè lou mèu, coume uno abiho lóugeireto. 
E sis escri francés, nimai soun sejour à Paris, i’ avien pas fa óublida lou parla de Durènço, que se, dins nosto lengo, avèn peréu nòsti cap-d’obro, poudèn bèn cita pèr tau l’escachoun fin de pouësio qu’Areno a publicado dins l’Armana prouvençau, coume Lis Arcèlli, Lis estello negro, Font-Frediero, Raubatòri, Lou vin prouvençau e Plòu e soulèio. 
Areno es un d’aquéli qu’à Paris an lou mai fa pèr espandi en vogo la Reneissènço felibrenco. Fuguè un di galoi que ié foundèron la Cigale, e un jour disié perqué: 

C’est pour ne pas perdre l’accent 
Que nous fondâmes La Cigale. 

Fuguè un di valènt qu’en 1879 foundèron la Soucieta felibrenco de Paris e, au Cafè Voltaire, sèti de la Soucieta, coume au festenau de Scèu, èro un di cepoun pèr escampa la joio. 
Quau n’a pas entendu Pau Areno canta li vièii cansoun prouvençalo e li cant nòu dóu Felibrige, quau l’a pas entendu charra de touto causo em’un bon sèns, un esperit, un nouvelun incoumparable, quau l’a pas entendu parla de Sisteroun, sa patrìo qu’avié de-longo en bouco, pòu dire que noun counèis ço qu’es l’estrambord prouvençau. 
Es-ti pas éu que, l’an de la guerro, elegi capitàni pèr si Sisterounen, i’avié fa, subre l’èr “fai te lou tegne blu” aquesto cansoun de marcho que touto la Franço cantè: 

Une! deux! 
Le Midi bouge! 
Tout est rouge: 
Une! deux! 
Nous nous foutons bien d’eux.

Devot au Felibrige, dóu quau èro majourau, avié tradu en vers francés Lou pan dóu pecat d’Aubanèu; e mancavo gaire d’annado de veni en Prouvènço retrempas dins lou Rose, la Durènço e la mar, la jouvènço e la voio de soun cor de pouèto. 
Paure Areno! lou darrié cop que venguè à Maiano, i’a d’acò un parèu d’an, dóu tèms que dinavian e que se galejavo, nou diguè: 
- Iéu, se ’n-cop more, sabès quint epitàfi ai chausi pèr ma toumbo? 
Gaio ai pantaia ma vido. 
O dous e franc pouèto, o amo d’or, o fiéu de lindo raço prouvençalo que te fugue lóugiero, à Sisteroun, la terro maire que de ta glòri as enlusido! Toun pantai es fini, mai toun enavans nous rèsto. 


(Aiòli 17 desèmbre 1896.) 

Aucun commentaire: