lundi 30 décembre 2013

Peireto Berengier : R Garros - Proumiero travessado de la Mediterragno






Proumiero travessado de la Mediterragno


Fai tout bèu jus 100 an que Rouland Garros travessavo pèr lou proumié cop la Mediterragno en avioun. Èro lou 23 de setèmbre 1913.
Aquesto annado dóu centenàri, n’an fa uno Annado moundialo Rouland Garros qu’a pèr toco de valourisa la memòri di primadié francés de l’aviacioun e de valourisa peréu l’aerounoutico. Forço païs dins lou mounde participon : Alemagno, Argentino, Austrìo, Belgico, Brasil, Cuba, Espagno, U.S.A., Grando‐Bretagno, Itàli, Meissique, Mounègue, Païs‐Bas, Poulougno e Tunisìo.
En 1909, Blériot avié deja travessa la Mancho en 32 mn. Plus tard travessarien l’Atlantique en 33 ouro mai avans falié passa l’estapo decisivo de la Mediterragno. La proumiero travessado durè 8 ouro e fuguè uno estapo istourico.
Rouland Garros, l’eros d’aquelo aventuro partiguè de Frejus e anè à Bizerto en 8 ouro pas mai, sus un Morane‐Saulnier type H. 
Vuei, es enterra à Vouziers dins lis Ardenno, à Sant-More ounte avié toumba en 1918, en pleno glòri. Pèr lou centenàri de sa neissènço, l’ounourèron emé la Courso aerenco de la vaniho à Sant-Danis de la Reünioun, em’un timbre, uno medaio, d’estatuo, de coulòqui, etc.
La travessado de la Mancho pèr Blériot, saludado dins la presso dóu mounde entié, fasié 39 km de long. Au matin dóu 23 de setèmbre 1913, sus l’aeroudrome navau de Frejus, es 800 km d’aigo (leva lou vòu sus la Sardegno) que Rouland Garros anavo assaja de travessa !
I’avié d’óuficié de marino dóu service de l’aviacioun, de matalot, quàuqui courrespoudènt de presso mai bèn gaire de civil, uno souleto femo, soun amigo. Un pichot mounouplan sourtiguè emé l’ajudo dóu mecanician Jùli Hue. En quatre an soulamen, anavon passa de 39 à 800 km, un bèu prougrès !
 
 
 
Rouland Garros
 
Rouland Garros èro nascu lou 6 d’óutobre 1888 à la Reünioun, avié dounc 25 an pancaro e èro deja proun couneigu dins lou mounde de l’aviacioun.
Quouro pichot, èro esta abarri dins soun isclo de La Reünioun pièi dins si quatre an, partiguèron pèr Saïgoun que soun paire ié fasié avoucat. Coumencè d’estùdi à Paris mai, malaut grèu d’uno peremounìo, fuguè sougna e sauva à Cano. Countinuè sis estùdi à Niço pièi à Paris avans de voula à Marsiho.
Rouland Garros èro diplouma de HEC. Contro la voulounta de soun paire que lou vesié veni avoucat coume éu, mountè, em’un ami, un coumerce de veituro au pèd de l’Arc de Triounfle : « Roland Garros automobiles – voiturettes de sport ». Mai sa passioun de l’aviacioun lou faguè lèu tout abandouna. Avié descubert lis avioun à-n-un acamp aeren e tant lèu s’èro croumpa uno « Demoiselle Santos-Dumont » pèr aprene à voula tout soulet…
Venguè un dis aviatour li mai coumpli qu’avans meme d’agué soun brevet d’aviatour fuguè engaja dins diferènts acamp aeren ! Fuguè meme engaja pèr de rescontre en Americo ounte capitè proun d’esperiènci (USA, Meissique, Cuba). Eila, fuguè lou proumié de travessa la Rado de Rio de Janeiro, lou proumié de voula au dessus de la séuvo troupicalo e de prene de fotò en reliéu, lou proumié de jougne São-Paulo à Santos em’un sa poustau… e participè à la creacioun de l’aviacioun bresiliano.
Tournè en Franço en 1911. Aqui participè en tóuti li rescontre e multipliquè li sucès. Daverè, pèr eisèmple, tres cop lou record d’autitudo (lou meiour à 5610 m). Es pamens à Marsiho, au Pargue Borrelly, que mai de 100.000 persouno lou badèron dins sis evoulucioun. Aqui tambèn que retroubè soun paire.
Aviatour, mai tambèn grand teinician dóu trop d’energìo e de la qualita de vòu, emé Raymond Saulnier, enventè, un avioun, lou Morane-Saunier type H, que lou devié mena de l’autre coustat de la mar.  
L’aviacioun èro pas lou soulet esport que praticavo. Marca au Stade français dins la seissioun de rùbi èro tambèn un ciclisto afouga.

Fréjus, poun de despart

 Lou 22 de setèmbre, arribè en garo de Sant-Rafèu. Fasié un bèu cèu blu, tout èro pàsi. Partiguè l’endeman proun d’ouro pèr èstre segur d’arriba de jour.
Sabèn, bonodi si caièr, tout ço que la niue i’aduguè de chiframen : uno bello aventuro, belèu la disparicioun en mar ; tout acò, perqué ?
Lou 23, s’aubourè que fasié encaro niue. Travessè Sant-Rafèu endourmi e desert e se gandiguè vers la baso de Frejus en s’imaginant coume un coundanna mena au chafaud…
I’avié faugu pensa en tout : dejuna proun mai pas trop, faire mèfi d’èstre bèn tapa e counfourtable. Sus soun coustume de vilo (emé gravato siou-plait !) avié passa de tricot de lano e plusiour espessour de papié journau souto uno coumbinesoun impermeablo e un passo mountagno bèn caud. Verai qu’anavo voula dins lis aire, coume un aucèu sènso plumo, dins (o pulèu « sus ») un avioun dubert en tóuti li vènt ! Passè dos mostro, uno pèr l’ouro franceso, l’autro que marquè miejour au moumen de decoula, acò pèr i’espargna li calcul e saupre lou tèms e lou carburant que ié restavo…
 Avans de parti faguè saupre au mounde soun idèio e mandè de telegramo i media.
Avien mes lou mens de pes poussible mai falié pamens 200 l. d’essènci e 60 l. d’òli de langastié, sènso óublida la boussolo… L’aparèi èro lourd pèr decoula. Mai à 5 ouro 47, èro fa, s’envoulavo . 7 ouro e 53 mn plus tard, èro à Bizerto !
En routo, avié subi dos pano de moutur, proche la Corso e sus la Sardegno e quand arribè, avié pas plus que 5 l. d’essènci e ié mancavo un bouloun !…
Rouland Garros countuniè de voula dins l’armado, dóu tèms de la guerro. Après plusiour vitòri, fuguè fa presounié, s’escapè, tournè au coumbat, e après uno darriero vitòri lou 2 d’óutobre 1918, toumbè emé soun avioun, lou 5. Avié pas 30 an.
Pèr travessa l’Atlantique fauguè espera 6 an de mai e la fin de la guerro. En 1919, dous Anglés, Alcock e Brown, capitèron bèn avans Lindbergh.
 Vuei, se cercan Rouland Garros sus Internet fau proun trafega pèr trouba l’aviatour que soulet lis image de l’estade e di jougaire de tenis envahisson l’escran ! Rouland Garros, éu, jouguè jamai au tennis… E sa Legioun d’Ounour se l’ameritè !
 


Peireto Berengier



*+*+*






Aucun commentaire: