vendredi 17 juillet 2009

Pierre Bonnet (cafetier à Beaucaire) Petit abrégé sur la Civilisation - 1843 - Poème Patois. ( SUITE & FIN )

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Suite du premier épisode, sur la conception du monde vu par un cafetier de Beaucaire en 1843.
En résumé, cette année-là, Balzac, Hugo, Lamartine & Ste Beuve sont en pleine gloire littéraire. La France termine la conquête de l'Algérie. Elle est aux mains de Guizot & de Louis-Philippe, Marx vient s'installer à Paris.
Pour en revenir à P. Bonnet, cette critique sociale, en apparence surannée, fondée le plus souvent sur la Justice de Dieu, à la l'image de la vie de l'humanité peut sembler très actuelle sur d'autres points...
Nous sommes en plein début de la révolution industrielle, dans le sud de la France. La monarchie applique certaines lois scélérates mises en place par la révolution tel que les lois Le Chapellier qui ne seront abolies que 40 ans après. L'auteur regrette cette bonté d'être des gens de Provence, en quelque sorte le paradis perdu, que Mistral fera sien avec "Pastre & gens di Mas".
Il place comme piliers de la décadence quotidienne de l'espèce humaine d'alors : l'usure (prêt à intérêt) & le jeu ; que de similitudes avec notre réalité!!



Quentin Massys Le prêteur et sa femme


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DEUXIÈME PARTIE.

DÉSPIEI dé moulouns d'ans, leis métaoux précioux ,
Qué faï naïsse un terrain d'aoue cousta deis indous ,
Que Coulomb et Cortès , dédins seis déscouvertes ,
Anéroun acana coume de téste alerte ,
Leis réndént pé coumus, que dé crime an couita,
Et que dé grands proujés sé soun vis avourta.

Emé tant dé trésors , dédin touteis leis ville ,
Lou luxe sans brideou yé trouvé soun asile .
Chascun , per s'émbéli , régardave pus l'or ;
Ce que y'avié dé beou l'avién dessus lou corp.

Tale , per sé couïfa , qu'avié sa chevelure ,
Que y'a rén de tant beou din toute la nature ;
Dé gaze , de ribans , d'arteficières flours ,
Servién per pimpara sois seduisens atours.

A la télé doue crus yé succédé la sédou ,
A péne sé servién de la lane de fédou.

Vézén de tout cousta parure et beous habits ;
Aquéleis qué d'argént n'avién pas grand débit,

Arméroun , per n'avé , dé marides galère,
A seis propres péïs anéroun faï la guerre.
Livréroun en bandits sa vidasse aoue hasard ,
En anan afrounta leis oundes dé la mar ;
Car souvent l'Océan eis rapinurs Coursari ,
Sa masse d'aïguou sert dé toumbe et dé suzari.
Mes , quand an lou bonhur d'un réscontre Couloumb,
Sans respect doue drapeou piyoun la cargaisoun.

D'autreis sus dé camins, arma d'une éscouepette,
Fazién faï Sant-Miqueou dé poche en dé bourcette.

La cévélisatioun , dîn sa grande beouta ,
En fazén éspeli la fiére vanita ,
Fagué coume un sambé, que sé sér lou cassaïre
Quand dédin seis fiala prén d'ouesseous païre et maïre.

Aquéleis qu'avién pas sa part dé piquayoun ,
Dédin leis tours adrés faguéroun d'énvéntioun ,
Et vague d'éscuma leis fins et leis béstiasse ,
Coume d'éscarnouturs quand fan seis passe-passe.
Per poudé fignoula , per la beouta doue corp ,
Dé bon jouines téndrouns fazién seis grands ésforts ;
Piei brouncavoun d'orgueï, leis paoureis créature
Avién soun repenti pinta sus sa figure.

D'hommes bén marida , més dé famoux toupés,
Qu'avién leis coste en long et l'hounour oue saqué ,
Ageudavoun lança sa belle limounière ,
Baravoun leis doux yeux maï qu'intrésse dé tière.

Réproches fazién rén , eroun ferra sus tout,
Lévavoun , pleus d'orgueï , la teste mies qu'un bouc.
Hounte en dé talé hourour ! mes din aquéste vide
Souvén lou bon camin es pas aqueou qué guide ;

L'hounour , per cérténs gens, es un appartamén
Qué biscoun d'habita tout un éncartamén ;

Per sé déscancéla , sa counsiénce s'avorte ,
Métoun en plén miéjour la claou, soute la porte.



Magritte : on abuse du mot rêve à propos de ma peinture

Arrivén din lou téms que jouinésse aven vis,
Gratén , per un moumén , dé vices doue péïs :
Rén qué la vérita sera moun thermoumètre ;
Coume dins un sermoun imitaraï lou prétre ,
Quand cite leis péca sans désigna lei gén ;
Dé mé trop éscarta mé n'éngardeyou bén.
Y'a proun deis caquéturs, per yé trouva sa place ,
Deis défaous dé chascunyé sount seis chins dé casse.

Dédin chasque péïs y'a de touteis leis peous ,
Leis uns sount la vertu , leis aoutreis sount leis fléous.
Que chascun à soun gous séguigue sa carrière;
Més , yé dirai toujour...... din la bonne bouetière.

Parlén deis barrioturs, d'aquélis dalica,
Qué dédin seis razals toute époque an pésqua.

L'usure dins un téms, coume une épidémie ,
Tégnié de bons oustaous, pécaïre , à léngounie ;
Leis paoures, pessugas, per pas faire parla ,
Voyén pas dé soun bén sé n'en déscancéla ;
Empruntavoun dessus sans voulé faï dé vente ,
Et seis riches mouyéns fazién la grand'déscénte.
D'usuriés , chasque jour, din lou temple dé Dieou
Emé la téste én bas (soun plan avié lou fieou),
Sémblavoun dévoura dé piéta la cadière ,
Quand y'éroun à ginou, répétant sa prière.
Dé retour eis oustaous , très francs per louvidor,
Pér un mes d'intérès , gouflavoun soun trésor.

Din dé basse éstractioun aven vis de famie
Briya din lou péïs per dé taie avanie ;
Seis proches déscéndéns , fiers coume dé pavouns ,
Mésprésavoun dé gens.... ; mes désién lou dictoun ;
Es bén héroux l'énfant qué l'ame dé soun païre S'en vaï vers Barzabu servir dé rabinaïre.

Quaouque fés, se n'és vis d'hirétiérs d'aqueou maou.
Dédin suis éntréprése embouya coume un gaou,
Avédre lou récous , per pouilé faï figure,
En d'aoutreis usuriés y'émploura soun usure.

Din touteis leis péïs , la crème deis créstians
Fourfouyoun pas leis gens per leis rendre mandians ;
Y'a que l'avidita dei gule énfarinade ,
Qu'ei paoureis malheroux fan coula dé bégade.

La cévélisatioun, grâce à la réligioun ,
En force victima yé douné per liçoun,
Dé supourta doue sort toute la tragédie
Emé résignatioun, pléns de philosophie.

Es d'aqui qu'avén vis que , din bén dé malhurs ,
Dé gens qué perdién tout , éroun pé forts qu'un turc ;
Deis fléous qu'avén passa , touteis seis jérémies,
Supourtéroun , patiéns, seis michante avaries.

Jaloux dé noste sort, lou maoudit choléra
Dé force gens gayards véngué se n'émpara ;
Emé leis yeux bénda nous éspousqué sa bile ;
Dédin mén dé doux més nous décimé la ville.

Lou beou tems révéngué péndén quatre ou cinq an,
Quand un fluve en furour, pire que l'alagan ,
Crébé péndén dox fés, déstruigué la pitance
Qué guarnissié , tout l'an, leis graniés d'aboundance.

Noste mignot terrén que tout l'an ère vert,
A dox légue én carra réssémble un grand désert;
La sable per lou vent rabine la verdure ;
Lou méndre animaloun y'a paou de nourriture.

Nous iyant counsoula d'aquéleis grands malhurs ;
Chascun , per soun travaï, trouvave un pan ségur ;
Quand un cousin deis fléous, lou maoudit jéo dé reste,

Véngué per n'éscranqua , coume une miége peste ,
En aquieoulan d'aoustaous que seis paoure énfantouns
Oueyo dé bons mouceous quistoun dé rousigouns.
Leis paoureis malheroux paguoun per caou s'éscarte.
Guerre à l'éndévidu que dessus une carte
Yé lance tout tramblant lou fruit dé sa suzou.,
Perdent, din lou moumén , lou pan et lou ragout
Que nouréssié leis sieous ! souvén troublant sa teste,
Court, din lou déshounour yé jouga dé soun reste.

Oue jeo y'a gés d'amis, n'an per dieou que l'argént ;
Per aqueou vil métaou rénégoun seis paréns ;
Se suçoun leis pouchouns., coume fan leis irége ,
Quand vous suçoun lou sang per se rampli lou veuge.

La richesse es pas rén , quand ave doue guignoun ,
Sîa sées coume un pétas qu'és à l'éscoubiyoun.

S'és vis dé jougadous clavéla du finance ,
Veouzes, din seis vieïs jours , dé pan et dé pitance.

Mes d'hommes vous diran : perqué jouga d'argént,
Jouga voste café, lou veïre d'aïgardén ,
Et vous lancéz jamaï din leis grandes partides ,
Se voulés pas deis soou counta per énvalides.
Mes , - coume répétén , ouecasioun faï laroun ;
Lou jéo pas réscoundu sambége lou pouetroun ;
Un paoure campagnard , après dox sémanade,
Végnié dé rétira sa bonne quingenade ,
S'én ané déjeuna lou diménche matin,
Tout lou franc dieou doue jour fugué dédin lou trin :
N'avié jamai jouga doux yards dédin sa vide.
Arrivé , per guignoun, mountérou la partide.
Per veï dé qu'ére aco, jité vingt soous d'hazard ;
Soun foun s'ané lougea vers de fiérs galavards.
S'avié pas vis jouga, soun paoure numérari
Oueyé , din soun oustaou , récounquiya l'armari.

Me taïse ; se vouyeou d'aqueou terrible fleou
Rén que dé vérita pinta quaouque tableou ,
L'homme lou pé galoï s'atristayé la mine ,
Et sa peou, dé terrour , fayé car dé galine.

Dé ce que mande Dieou poudén pas lou para;
Mes cé qué vén dé l'homme és tems dé l'éntara.

Francés rouges vo blancs , n'importe la crouyance ,
Que fourfouye l'espoir doue régne dé la France ,
Lissa voste ouepignoun , et diga coume yeou,
Que l'usure & lou jéo sount doux grands fléous dé Dieou.
La cévélisatioun , se n'és un paou la caouse,
Véndra leis escracha coume dé cacalaouse.
Doue poudé dé la lei, la même, din l'actioun ,
Emé seis gros cizeoux rougnara force arpioun ;
Alor virén pas pus la maline Réssource
Escuma soun ami jusqu'oue foun dé sa bourse.

Noste éndré flourira miés que lou més dé maï ;
Pus de jéo, force argent, téndra lou péïs gaï.


FIN

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